Nieuwe Ford Ranger: veelzijdig voor werk, gezin en ontspanning

25/11/2021

Ford heeft vandaag de internationale pick-up wereld onder de aandacht gebracht door de slimste, veelzijdigste en meest capabele Ranger ooit te onthullen en klanten een nog aantrekkelijker pick-up te bieden.

Door gebruik te maken van zijn jarenlange expertise rond pick-ups en grondige kennis van pickup klanten werkte de onderneming samen met klanten over de hele wereld om een voertuig- en bezits ervaring te creëren waarop eigenaars van de nieuwe Ranger-generatie kunnen vertrouwen voor hun bedrijf, hun gezinsleven en hun avontuur.

“Met de Ranger hebben we al tientallen jaren een uitgebreide familie,” aldus Jim Farley, President en Chief Executive Officer van Ford Motor Company. “Deze pick-up is altijd al een betrouwbare partner geweest voor kleine ondernemers, landbouwers, families, avonturiers, commerciële wagenparken en zoveel meer, op meer dan 180 markten over de hele wereld. En met de nieuwe Ranger kunnen we dit nogmaals bewijzen. Niet alleen een product waar onze klanten van zullen houden, maar een altijd aanwezige ervaring die ons zal helpen sterke en duurzame relaties met hen op te bouwen. Dit is de middelgrote pick-up die mensen willen bezitten en ontdekken.”

De orderboekjes voor de Ranger van de nieuwe generatie worden eind 2022 in Europa geopend voor levering aan de klant begin 2023. De huidige Ranger is de leider in het Europese pick-up segment en vestigde in september een nieuw jaar verkooprecord van 45.539 stuks, met een marktaandeel van 39,9 procent.2

“De Ranger blijft in Europa sterk evolueren met een recordverkoop,” voegde Hans Schep, General Manager Commercial Vehicles bij Ford of Europe, eraan toe. “De slimste, capabelste en meest veelzijdige Ranger tot nu toe zal nog meer de kracht en stijl bieden die klanten op prijs stellen.”

Maak een afspraak

Living the Ranger Life

“We hebben heel wat in de Ranger van de nieuwe generatie gestopt om eigenaars te inspireren meer te doen wat ze graag doen, met functies die hen aanmoedigen nieuwe horizonten te verkennen,” aldus Gary Boes, Enterprise Product Line Management Director, Global Trucks. “We zijn ook pick-upeigenaars en deze passie voor de Ranger-levensstijl vertaalt zich in een passie voor het product. Uiteindelijk willen we dat de ervaring van onze klanten met de pick-up hun levensstijl mogelijk maakt en verbetert.” Ford noemt dit “Living the Ranger Life” en het is iets dat elke ontwerper en ingenieur deelt die betrokken is bij de creatie van de Ranger van de nieuwe generatie.

Het Ranger-project van de nieuwe generatie werd geleid door het Product Development Center van Ford in Australië. Het internationale team van toegewijde ontwerpers en ingenieurs werkte samen met teams over de hele wereld om niet alleen de allernieuwste technologieën, capaciteiten en veiligheid van Ford te integreren, maar ook om de Ranger te ontwikkelen en te testen volgens de strengste normen van Ford.

“Ons team focuste op één doel: van deze Ranger de meest robuuste en capabele maken die we ooit hebben gebouwd,” aldus Graham Pearson, Ranger Vehicle Program Director. “Ze lieten hem een van de meest uitgebreide wereldwijde testschema’s doorlopen die we ooit hebben ontwikkeld en wilden pas rusten als ze zeker waren dat hij Built Ford Tough was.”

Ford Ranger Wildtrak Next GenerationFord Ranger Wildtrak Next GenerationFord Ranger Wildtrak Next Generation

Nieuwe look, nieuwe mogelijkheden

De input van klanten was cruciaal om de robuuste nieuwe look van de nieuwe Ranger-generatie te ontwikkelen. Ford bracht heel wat tijd door met eigenaars over de hele wereld en organiseerde meer dan 5.000 interviews en tientallen klantenworkshops om te begrijpen hoe klanten hun pick-ups gebruikten en wat ze wilden en verwachtten van de nieuwe Ranger.

De nieuwe Ranger-generatie oogt gedurfd en zelfverzekerd, met een doelgericht koetswerk dat het typische DNA van Ford deelt. Het design bevat een specifiek nieuw radiatorrooster en de typische C-clamp-koplampen vooraan, terwijl een subtiele schouderlijn op de flanken meer uitgesproken wielkasten omvat om de Ranger een zelfverzekerde uitstraling te geven. Voor het eerst biedt de Ford Ranger matrix-ledkoplampen aan. Achteraan zijn de achterlichten ontworpen in harmonie met de kenmerkende grafische elementen vooraan. Binnenin valt het auto-interieur op, met hoogwaardige softtouch-materialen en een opvallend centraal aanraakscherm in portretstijl met het kenmerkende Ford-connectiviteits- en entertainmentsysteem SYNC™ 4. 3

“Klanten vertelden ons dat de Ranger er stoer moet uitzien en vertrouwen moet uitstralen,” aldus Max Tran, hoofdontwerper voor de Ranger. “Ze waren heel duidelijk over wat de Ranger moest zijn, zowel in de manier waarop hij eruitziet als wat ze erbij voelen.”

Onder het nieuwe koetswerk zit een opgewaardeerd chassis dat 50 mm langer en 50 mm breder is dan de vorige Ranger. Een hydrogevormde frontstructuur creëert meer ruimte in het motorcompartiment voor de nieuwe V6-motor en zorgt ervoor dat de Ranger in de toekomst ook andere aandrijftechnologieën kan gebruiken. Ze opent ook de voorkant van de pick-up om meer luchtstroom naar de radiator mogelijk te maken, wat de temperatuur laag houdt bij het slepen of vervoeren van zware lasten.

Nieuwe aandrijflijnen
Klanten wilden meer vermogen en een hoger koppel voor zware lasten en extreme offroadsituaties. Daarom voegde het team de beproefde 3.0 V6-turbodiesel van Ford toe en paste hem aan voor de Ranger. Het is een van de drie beschikbare turbodieselmotoren bij de lancering. 1

“De 3,0-liter turbodiesel V6 doet wat hij belooft,” verklaarde Pritika Maharaj, Ranger Programmamanager. “Als je met de V6-turbodiesel in een Ranger rijdt, voelt hij aan als een veel grotere pick-up. En hij voelt heel stoer in die zin dat hij eindeloos veel vermogen en koppel heeft, precies wat onze klanten wilden.” De nieuwe Ranger-generatie krijgt ook de keuze tussen de beproefde Single-Turbo en Bi-Turbo viercilinder-in-lijn diesels van 2,0 liter. De Single-Turbo is verkrijgbaar in twee verschillende prestatieniveaus en levert vermogen, koppel en zuinigheid,1 wat belangrijk is voor kleine ondernemers of bedrijfswagenparken. De Bi-Turbo is een meer gesofistikeerde, prestatiegerichte variant voor klanten die meer vermogen willen, maar de zuinigheid willen behouden. 1

“We weten dat onze klanten hun Rangers tot het uiterste drijven, dus zo testen we hen. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de Ranger steeds opnieuw alles doet wat onze klanten wensen”, aldus Maharaj.

Ford Ranger Wildtrak Next GenerationFord Ranger Wildtrak Next GenerationFord Ranger Wildtrak Next Generation

Geoptimaliseerd weggedrag en hogere wendbaarheid
Om het rijcomfort en weggedrag te ontwikkelen dat klanten van een pick-up verwachten voor een brede waaier van werk, gezin en ontspanning, richtten de ingenieurs zich op de basis. “We hebben een heel breed spectrum aan klanten”, aldus Pearson. “Aan de ene kant de kleine ondernemers die op zoek zijn naar heel werkgericht vervoer. Ze willen een traditionele tweewielaandrijving met enkele cabine en een laadbak om hun goederen te vervoeren. “Aan de andere kant de serieuze offroaders die hun Rangers echt tot het uiterste drijven met uithoudingsraces zoals de Dakar Rally. De nieuwe Ranger voldoet aan de behoeften van beide types van klanten en iedereen daartussen.”

De ingenieurs hebben de voorwielen 50 mm naar voren geschoven voor een betere oprijhoek en een betere veeruitslag op het terrein, die allebei de offroad-ervaring ten goede komen. Ze verplaatsten ook de schokdempers van de achterwielophanging naar de buitenkant van de framerails om bestuurders en passagiers een beter rijgedrag te bieden, zowel op de weg als offroad, of ze nu een zware vracht vervoeren voor het werk of gewoon met het gezin uit eten gaan.

“Op de nieuwe Ranger-generatie hebben we het tuninggamma uitgebreid om onze klanten het beste van twee werelden te bieden – zie het als Built Ford Tough Plus – dus u hebt de capaciteit, robuustheid en duurzaamheid waarvoor de pick-ups van Ford bekendstaan, plus het comfort en een meer autoachtig rijgedrag dat typisch is voor de Ranger,” aldus Pearson.

Klanten krijgen de keuze tussen twee vierwielaandrijvingen: een elektronisch ‘shift-on-the-fly’-systeem of een geavanceerde nieuwe permanente vierwielaandrijving met een geruststellende ‘set-and-forget’-modus, ontworpen om te presteren wanneer en waar klanten die nodig hebben. Offroad recovery wordt vergemakkelijkt met de prominente dubbele sleephaken in de voorbumper.

Klantgerichte interieurkenmerken
Klanten wilden een flexibele, moderne cockpit die geschikt is voor werk en gezin. Daarom moet de Ranger zowel een werkplek als een veilige haven bieden, dankzij slimme en geconnecteerde functies die meer comfort en opbergmogelijkheden bieden dan ooit tevoren.

“We weten dat onze klanten op zoek zijn naar een intelligent en functioneel interieur dat comfortabel aanvoelt. Daarom hebben we het ontworpen met een hoog niveau van goed geïntegreerde technologie, slimme functionele opbergmogelijkheden en visuele elementen zodat de omgeving comfortabel en ruim aanvoelt”, aldus Tran. Het hart van de connectiviteitservaring van de Ranger is het grote 10,1"- of 12"-aanraakscherm in de middenconsole. Hij vult het volledig digitale instrumentenbord aan en is uitgerust met het nieuwste SYNC™ 4-systeem van Ford, dat klanten spraakgestuurde communicatie-, entertainment- en informatiesystemen kan bieden. Daarnaast is er ook een in de fabriek gemonteerde FordPass Connect-modem. 4 Zo kunnen klanten onderweg verbinding maken met de FordPass™-app. 5, en blijven ze verbonden met hun wereld. FordPass verbetert de bezitservaring met functies zoals Remote Start, 6 Vehicle Status en functies voor vergrendelen en ontgrendelen vanop afstand via een mobiel apparaat. Veel van de traditionele bedieningselementen voor de rijmodus werden verplaatst van het dashboard en de middenconsole naar hun eigen display op het SYNC™-scherm. Met één druk op de knop kunnen bestuurders naar het specifieke scherm van de Ranger gaan voor alle terrein- en rijmodi, waar ze de aandrijving, stuurhoek, duik- en rolhoeken en andere bedieningselementen kunnen volgen. Het scherm is ook gekoppeld aan een 360°-camera 7 om op krappe plaatsen in de stad vlot te parkeren of om te helpen bij het bedwingen van bijzonder moeilijk terrein. Bovendien kunnen klanten de nieuwe buitenzoneverlichting van de Ranger bedienen via het aanraakscherm of de FordPass-app. Zo hoeven ze niet in het donker te werken, te kamperen of iets anders te doen. De Ranger-technologie zal in de toekomst ook draadloze updates van de Ford Power-Upsoftware kunnen ontvangen dankzij de geïntegreerde FordPass Connect-modem.

“Het piekfijne interieur dient een dubbel doel met werk en ontspanning in het achterhoofd. De nieuwe short-throw e-shifter staat centraal in de inrichting en is een ander voorbeeld van waar klanten onze besluitvorming echt hebben gestuurd”, aldus Tran. “Klanten vonden de e-shifter overweldigend mooi – ze vonden het leuk dat hij er hightech uitzag en intuïtief in gebruik was.” Het designteam creëerde ook slimme opbergmogelijkheden en handige functies voor eigenaars.

Er zijn niet alleen plaatsen om uw telefoon op te bergen of draadloos te laden (indien compatibel), 8 maar er is ook een groot opbergvak in de middenconsole. Bovendien zijn de deurvakken ontworpen om meer te vervoeren, verbergt het brede dashboard een handschoenkastje bovenaan en zijn er opbergvakken onder en achter de achterzetels.

Ford Ranger Wildtrak Next GenerationFord Ranger Wildtrak Next GenerationFord Ranger Wildtrak Next Generation

Gebouwd om meer te doen met betere toegang, meer functionele ruimte
“Toen we onze klanten ontmoetten en zagen hoe ze in de laadbak klommen, zagen we een enorme opportuniteit,” aldus Anthony Hall, Ranger Vehicle Engineering Manager. “Er waren mensen die op de band stapten en vervolgens over de zijkant van de pick-up klommen of zichzelf op de open achterklep hesen.” Dat was de inspiratie voor het creëren van een geïntegreerde zijtrap achter de achterbanden van de nieuwe Ranger-generatie, om een sterke, stabielere manier te creëren waarop ze de laadbak konden betreden. Bovendien heeft het Ranger-team alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat een grotere verscheidenheid aan ladingen veilig in de laadbak past.

“De pick-up met 50 mm verbreden lijkt misschien niet veel, maar maakt vooral in de laadbak een enorm verschil. Dat betekent dat klanten enkele fundamentele voorwerpen kunnen laden, zoals een multiplexplaat of een hele pallet”, aldus Hall. 9

Bijkomende doordachte, klantgerichte accenten zijn onder meer de nieuwe, robuuste laadbakbekleding in kunststof, die de laadbak beschermt tegen krassen en de knieën van de eigenaars bij het knielen op de stalen laadbakvloer. Extra bevestigingspunten voor bagage – op sterke stalen buisrails – bieden handige punten om ladingen vast te zetten. Duurzame, flexibele laadbakdoppen rond de zijkanten van de bak en over de achterklep verbergen structurele bevestigingspunten voor afdekkingen en andere aftermarket-accessoires.

Bovendien biedt de Ranger een nieuw laadmanagementsysteem met verdelers om diverse grote voorwerpen zoals hout en gereedschapskisten te vervoeren. Eigenaars kunnen ook kleinere compartimenten creëren om voorwerpen op te bergen die anders in de cabine moeten, met behulp van een systeem van ultrasterke veerladingen die in rails worden bevestigd met bouten aan elke kant van de laadbak. De achterklep kan ook worden gebruikt als mobiele werkbank met een geïntegreerde liniaal en klemhaken om bouwmaterialen te meten, vast te houden en te snijden.

Zoneverlichting – geregeld via SYNC™-scherm in het interieur of via de FordPass-app – biedt 360°-verlichting rond de pick-up om klanten een beter zicht rond de wagen te geven. De verlichting van de laadbak is voorzien onder de linker- en rechterrails en biedt veel licht om taken bij weinig licht af te werken of 's nachts dingen in de laadbak terug te vinden.

Accessoires om u te helpen personaliseren

Klanten kunnen hun Ranger van de nieuwe generatie vanaf de lancering personaliseren met een gamma van meer dan 150 fabriekscompatibele werk-, stads- en avontuuraccessoires. Daartoe behoren accessoires ontwikkeld in samenwerking met het wereldwijde terreinicoon ARB 4x4 Accessoires. De samenwerking tussen ARB 4x4 Accessoires en Ford zal in eerste instantie op bepaalde markten worden gelanceerd. De volgende Ranger-generatie zal vanaf 2022 worden gebouwd in de Ford-fabrieken in Thailand en Zuid-Afrika.

Maak een afspraak

# # #

1 Officially homologated fuel efficiency and CO2 emissions figures will be published closer to on-sale date. The declared WLTP fuel/energy consumptions, CO2-emissions and electric range are determined according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EU) 2017/1151 as last amended. The applied standard test procedures enable comparison between different vehicle types and different manufacturers. 

2 Ford of Europe reports sales for its 20 European traditional markets: Austria, Belgium, Britain, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Spain, Romania, Sweden and Switzerland. 

3 Don’t drive while distracted or while using handheld devices. Use voice-operated systems when possible. Some features may be locked out while the vehicle is in gear. Not all features are compatible with all phones. 

4 FordPass Connect (optional on select vehicles), the Ford Pass App., and complimentary Connected Service are required for remote features (see FordPass Terms for details). Connected service and features depend on compatible network availability. Evolving technology/cellular networks/vehicle capability may limit functionality and prevent operation of connected features. Connected service excludes Wi-Fi hotspot. 

5 FordPass App, compatible with select smartphone platforms, is available via a download. Message and data rates may apply. 

6 In regions permitted by law. 

7 Driver-assist features are supplemental and do not replace the driver’s attention, judgment and need to control the vehicle. It does not replace safe driving. See Owner’s Manual for details and limitations. 

8 Available Qi wireless charging may not be compatible with all mobile phones. 

9 Cargo and load capacity limited by weight and weight distribution

Nieuws

Promoties

Bekijk de laatste promoties

Nieuws

Lees het laatste nieuws